
Na ulicach Bielska-Białej trwa inwentaryzacja nośników reklamowych. Odbywa się za pomocą specjalistycznego samochodu wyposażonego w kamery, skanery i czujniki. Auto od tygodnia przemierza ulice naszego miasta i skanuje reklamy umieszczone w przestrzeni. Chodzi o zweryfikowanie, czy spełniają warunki przyjętej w lutym minionego roku przez samorząd tzw. uchwały krajobrazowej.
Uchwała krajobrazowa jest dokumentem, który określa zasady stawiania tablic i nośników reklamowych, małej architektury oraz ogrodzeń. Celem wprowadzenia regulacji było przywrócenie i zachowanie ładu przestrzennego, ochrona krajobrazu oraz poprawa wizerunku miasta.
Obecnie trwają prace, w wyniku których miasto otrzyma technologiczne wsparcie we wdrażaniu uchwały krajobrazowej. Pierwszym etapem prac jest wykonanie skanowania 3D 325 km dróg z wykorzystaniem innowacyjnej technologii – mobilnego systemu mapowania 3D. To specjalny system pomiarowy umieszczony na samochodzie, który wyposażony jest m.in. w kamerę sferyczną 360 stopni, układ geopozycjonowania oraz skanery laserowe 3D. System co kilka metrów wykonuje zdjęcia sferyczne oraz bardzo dokładny skan 3D w postaci chmury punktów – precyzyjnej wizualizacji ulic. Następnie wykonywana jest detekcja i inwentaryzacja reklam – każda reklama zostanie odpowiednio sklasyfikowana według typu, sposobu mocowania, powierzchni i lokalizacji. Dzięki temu miasto będzie miało kompleksową wiedzę o skali chaosu reklamowego na swoim terenie oraz będzie mogło skutecznie wdrażać postanowienia uchwały krajobrazowej i zarządzać ładem przestrzennym.
Pozyskane dane będą mogły być również wykorzystane w zarządzaniu innymi obszarami – infrastrukturą drogową, infrastrukturą komunalną czy zielenią.
Pomiary wykonuje firma Smart Factor, która jest wiodącym dostawcą rozwiązań wspierających wdrażanie uchwał krajobrazowych w polskich miastach i realizowała podobne projekty w Poznaniu, Krakowie, Kielcach czy Pruszczu Gdańskim.
Więcej o bielskiej uchwale krajobrazowej w graficznym przewodniku, który można znaleźć na stronie: https://brm.bielsko-biala.pl/wp-content/uploads/2023/09/Przewodnik-po-uchwale.pdf.
Warto tylko przypomnieć, że uchwała krajobrazowa dzieli miasto na dwa obszary. Pierwszy obejmuje tereny oraz zabudowę obecnego centrum, obiekty o wysokich walorach widokowych, historycznych i architektonicznych. Obszar drugi to pozostała część Bielska-Białej.
- Zgodnie z uchwałą reklamową, mamy okres przejściowy dla reklam, które zostały zainstalowane w sposób legalny i to są odpowiednio dwa lata w strefie pierwszej oraz pięć lat w strefie drugiej w przypadku reklam wolnostojących. Myślę, że po tym czasie będziemy mieli czyste, piękne miasto, oczywiście z informacjami w postaci szyldów, logotypów lub kompozycji literniczych – zakłada zastępca prezydenta miasta Bielska-Białej Przemysław Kamiński.
oprac. ek







