Dostępność informacyjno-komunikacyjna

Na zdjęciu pętla indukcyjna, która zamienia dźwięk na fale elektromagnetyczne docierające do aparatu słuchowego Na zdjęciu pętla indukcyjna, która zamienia dźwięk na fale elektromagnetyczne docierające do aparatu słuchowego; fot. Paweł Sowa / Wydział Prasowy UMBB

Zgodnie z prawem Urząd Miejski w Bielsku-Białej, jak każda instytucja publiczna, musi być dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami – nie tylko osób z niepełnosprawnością, ale też osób starszych czy schorowanych. Chodzi o dostępność architektoniczną, cyfrową i informacyjno-komunikacyjną. Ta ostatnia to m.in. tłumacz migowy czy pętle indukcyjne. Przypominamy o tych elementach i podpowiadamy, jak z nich skorzystać.

Dostępność informacyjno-komunikacyjna ułatwia interesantom uzyskanie informacji oraz komunikowanie się z urzędnikami i polega np. na obsłudze interesanta przez pocztę elektroniczną, sms, mms lub inną formę przez Internet czy połączenie video. Ważne jest też zapewnienie usługi tłumacza migowego oraz urządzeń do obsługi osób słabosłyszących, jak np. pętla indukcyjna, która zamienia dźwięk na fale elektromagnetyczne docierające do aparatu słuchowego i pomagające lepiej słyszeć i rozróżniać mowę. Bardzo istotnie jest tworzenie i udostępnianie treści łatwych do czytania i zrozumienia, bo zgodnie z zasadą ETR – Easy to read - urzędowe informacje powinny być zapisane prostymi zdaniami oraz uzupełnione zdjęciami, rysunkami lub symbolami. Zasada dostępności wymaga też umożliwienia - na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami – innych form porozumiewania się, jak np. pisanie na kartce pomagające porozumieć się osobie, która nie mówi.

Dostęp do tłumacza języka migowego

Urząd Miejski w Bielsku-Białej umożliwia przy załatwieniu spraw skorzystanie z pomocy tłumacza języka migowego. Osoba uprawniona musi zgłosić chęć skorzystania z usług tłumacza języka migowego ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na trzy dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.

Taką potrzebę można zgłosić w Urzędzie Miejskim za pomocą:
sms-a pod nr tel. 786 949 508;
e-maila: informacja@um.bielsko-biala.pl;
listownie na adres urzędu lub bezpośrednio w Biurze Obsługi Interesanta na stanowisku nr 2.

Warto przypomnieć, że transmisje z posiedzeń sesji Rady Miejskiej w Bielsku-Białej tłumaczone są na żywo przez tłumacza języka migowego.

Obsługa osób niesłyszących

Osoba niesłysząca lub słabosłysząca może w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej załatwić swoją sprawę na kilka sposobów. Jeden z nich to pomoc bliskiej osoby – można przyjść z członkiem rodziny lub inną osobą towarzyszącą, która zna język migowy. W takim przypadku obsługa odbywa się bez dodatkowych kosztów.

Istnieje również możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego. Po wykonaniu tłumaczenia, pracownik urzędu potwierdza realizację usługi na specjalnym formularzu, który stanowi podstawę rozliczenia. Dotyczy to zarówno tłumaczenia na miejscu, jak i wideotłumacza.

Można też skorzystać ze środków komunikacji elektronicznej – właśnie wideotłumacza. Na stanowisku nr 2 dostępny jest tablet umożliwiający połączenie z tłumaczem języka migowego on-line.

Kolejną formą jest pisemne przekazanie informacji osobiście.

W urzędzie są też pętle indukcyjne - to urządzenia dla osób słabosłyszących. Pętla łączy się z aparatem słuchowym. Osoba słabosłysząca może sama połączyć się z pętlą. Musi nacisnąć odpowiedni przycisk w swoim aparacie.

Urząd Miejski w Bielsku-Białej posiada dwadzieścia cztery pętle indukcyjne, które dostępne są w: Biurze Obsługi Interesanta na stanowisku nr 2, Urzędzie Stanu Cywilnego, w sali obsługi interesanta Wydziału Spraw Obywatelskich i Przedsiębiorczości, w Centrum Seniora oraz w Wydziale Geodezji i Kartografii.

Dla niewidomych i słabowidzących

W Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej funkcjonuje system nawigacyjno-informacyjny Totupoint. To bardzo proste i pomocne narzędzie wspierające osoby niewidome i słabowidzące w orientacji w przestrzeni publicznej. Totupoint wykorzystuje różne sygnały sensoryczne, takie jak: dźwięk, dotyk czy technologie mobilne, aby dostarczać użytkownikom informacje o otoczeniu i pomagać im w poruszaniu się.

System zamontowany w budynkach urzędu składa się ze znaczników elektronicznych oraz aplikacji o nazwie Totupoint, którą można pobrać na urządzenia mobilne - smartfony lub tablety. Osoba, która ma na swoim urządzeniu taką aplikację, zbliżając się np. do głównego wejścia do budynku urzędu przy placu Ratuszowym 6, słyszy ze specjalnego, niewielkiego urządzenia nad drzwiami taki komunikat, poprzedzony sygnałem dźwiękowym: Urząd Miejski w Bielsku-Białej, plac Ratuszowy 6, wejście główne. O zbliżaniu się do windy w budynku przy placu Ratuszowym 6 poinformuje ją przeciągły, alarmowy dźwięk.

W budynkach urzędu znajduje się dziewięć totupointów. Zamieszczone są nad wszystkimi drzwiami głównymi do wszystkich budynków UM, nad drzwiami do sali sesyjnej przy placu Ratuszowym 1, po jednym nad drzwiami do Centrum Seniora przy ulicy Dmowskiego 6 oraz nad windą w budynku przy placu Ratuszowym 6.

W budynku przy placu Ratuszowym 6 nad klamkami do toalet umieszczone są tabliczki w alfabecie Braille’a. Tabliczka w alfabecie Braille’a zamontowana na drzwiach wejściowych do budynku przy placu Ratuszowym 6 informuje o możliwości wejścia psa asystującego.

Inne

W Biurach Obsługi Interesanta do dyspozycji są urządzenia wspomagające osoby z niepełnosprawnościami: lupa elektroniczna oraz ramki do podpisu. Lupa znajduje się w wydziale Spraw Obywatelskich i Przedsiębiorczości.

Co roku Wydział Polityki Społecznej wydaje zaktualizowany Informator dla osób starszych i osób z niepełnosprawnościami, który dostępny jest w Biurze Obsługi Interesanta.

W Wydziale Spraw Obywatelskich i Przedsiębiorczości znajduje się pokój ciszy oraz miejsce do obsługi osób z niepełnosprawnościami.

W Biurze Obsługi Interesanta w budynku Urzędu Miejskiego przy placu Ratuszowym 6 oraz w Wydziale Spraw Obywatelskich i Przedsiębiorczości znajdują się małe kąciki zabaw. W toaletach budynków nr 5 i 6 przy placu Ratuszowym dostępne są przewijaki.

Na wejściu do budynku przy ulicy Romana Dmowskiego 6, gdzie mieści się Wydział Geodezji i Kartografii oraz Centrum Seniora – w podłodze zamontowano ścieżki dotykowe, które prowadzą do windy, na klatkę schodową i do biur.

***

Osoby ze szczególnymi potrzebami to osoby narażone na marginalizację bądź dyskryminację nie tylko ze względu na niepełnosprawność, ale także obniżony poziom sprawności wywołany wiekiem lub chorobą.

Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami ma na celu poprawę warunków życia oraz funkcjonowania obywateli ze szczególnymi potrzebami. Osobą ze szczególnymi potrzebami może być każdy człowiek, np. osoba starsza, kobieta w ciąży, osoba głucha, osoba z niepełnosprawnością intelektualną, osoba na wózku, osoba z ciężką walizką.

Dostępność to zapewnienie równego dostępu do informacji, przestrzeni i usług wszystkim osobom, niezależnie od ich możliwości czy ograniczeń. Oznacza to eliminowanie barier i dostosowanie otoczenia tak, aby każdy mógł w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, edukacji i pracy.

Ustawa mówi, że podmiot publiczny musi być dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami zwłaszcza w zakresie: dostępności architektonicznej, dostępności cyfrowej i dostępności informacyjno-komunikacyjnej.

źródło: Wydział Polityki Społecznej

oprac. ek

 

Na zdjęciu znacznik elektroniczny systemu Totupoint nad drzwiami
Znacznik elektroniczny systemu Totupoint nad drzwiami
Na zdjęciu ścieżki dotykowe w podłodze
Ścieżki dotykowe w podłodze
Na zdjęciu tabliczka w alfabecie Braille’a
Tabliczka w alfabecie Braille’a
Na zdjęciu mały kącik zabaw w Wydziale Spraw Obywatelskich i Przedsiębiorczości
Mały kącik zabaw w Wydziale Spraw Obywatelskich i Przedsiębiorczości; fot. Paweł Sowa / Wydział Prasowy UMBB