W Willi Sixta kilkadziesiąt osób ze sporym entuzjazmem uczestniczyło w budowaniu nowego świata. W przestrzeni wystawy Dear Future osoby artystyczne Małgorzata Mycek i Paulina Darłak prezentowały budowlany drag performans z efektem w postaci różowego tortu wymurowanego z prawdziwych cegieł.
Wydarzenie miało miejsce 20 stycznia. Performans poprzedzony queerowym oprowadzaniem towarzyszył wystawie Dear Future vol.2, która, jak informuje na swojej stronie internetowej Galeria Bielska BWA, jest opowieścią o próbie kolektywnego budowania nowej, lepszej przyszłości w kontekście trwającej wojny w Ukrainie.
Więcej: https://galeriabielska.pl/wystawa/dear-future-vol-2.
Między obrazami składającymi się na socrealistyczny tryptyk Małgorzaty Mycek pt. Na ruinach patriarchatu budujemy nowy świat a nawiązującymi do ukraińskiej kultury ludowej witrażami Danylo Halkina – zaludnionymi przez postaci ludzkie o nieokreślonej płci – na salonowym parkiecie przykrytym czarną folią odbywało się rzetelne budowanie. Dwuosobowa ekipa w składzie Paulina Darłak jako drag quing i Małgorzata Mycek jako przerośnięte różowe putto z namalowanymi skrzydełkami i stringami – najpierw zgodnie mieszała zaprawę murarską z brokatem, potem układała cegły, wreszcie malowała powstałe dzieło sztuki budowalnej. Do roboty zagrzewały żwawe melodyjki silnie kojarzące się z karuzelą i starymi dobranockami dla dzieci (Sąsiedzi, czyli Pat i Mat).
Na etapie malowania i dekorowania do pracy przyłączyła się publiczność, kupiona klarownym przekazem i ożywczym wdziękiem wydarzenia.
Jeśli nowa lepsza przyszłość ma być lepsza dla wszystkich, warto zakwestionować oczywistość tego, co dziś uznawane jest za normalne, i otworzyć się na odmienność. W sztuce się to sprawdza – przekonywał performens.
Więcej o osobach autorskich: https://galeriabielska.pl/wydarzenie/dear-future-vol-2-queerowe-oprowadzanie-i-drag-performans
mt
Na zdjęciach: DEAR FUTURE VOL. 2, NA RUINACH PATRIARCHATU BUDUJEMY NOWY ŚWIAT – drag performans Małgorzata Mycek, Paulina Darłak. 20.01.2024. Galeria Bielska BWA, Willa Sixta, fot. Krzysztof Morcinek