Będzie fantastyczna jazda

Na zdjęciu rowerzyści na trasie Rock'n'Rolla fot. Paweł Sowa / Wydział Prasowy UMBB

Górskie trasy rowerowe tworzące kompleks Enduro Trails - Bielsko-Biała są przygotowane do nowego sezonu rowerowego. Gruntowny remont przeszły najbardziej rozjeżdżone trasy - Twister i Rock'n'rolla, uporządkowane zostały - Gondola, Kamieniołom i Sahaira. Trwają odbiory kolejnych tras. Rowerzyści będą mogli na nie ruszyć 1 maja.

- Szykuje się rowerzystom wielka rewelacja - cieszy się pracownik Wydziału Gospodarki Miejskiej Urzędu Miejskiego Paweł Futoma, który w imieniu UM przeprowadza odbiory. - Wykonawca - EcoRiders Spółka z o.o.- bardzo rzetelnie podszedł do swojego zadania, ścieżki są nie tylko odremontowane i uzupełnione, ze świetną nawierzchnią, ale też bardzo atrakcyjnie zmodyfikowane. Wprowadzono na nich interesujące usprawnienia. Będzie się nimi fantastycznie jeździło - zapewnia.
Twister i Rock'nRolla to trasy niebieskie, o średnim stopniu trudności (Twister jest odrobinę łatwiejszy). Ponieważ spotykają się w rejonie Koziej Góry, obiema można przejechać w sumie prawie 11 kilometrów; to chyba najdłuższa górska trasa w Polsce. Ponad 6-kilometrowa, pełna zakrętów i wyposażona w bandy Rock'nRolla prowadzi z Szyndzielni na przełęcz Kozią (jakie widoki! – przyp. red.), Twister, niezbyt stromy, ale bardzo kręty, liczy ponad 4 km i zjeżdża z drugiej strony Koziej Góry do Błoni. Wyremontowano także elegancko pierwszą połowę bardzo atrakcyjnej zielonej trasy Cyganka.
W trakcie prac poprawiono konstrukcję lub wymiary obiektów tras, które w ocenie rowerzystów tego wymagały.
- Niektóre elementy zamieniono funkcjami, np. spowalniacz przebudowano na element do skakania. Zmieniono wielkość łuku niektórych zakrętów, wydłużono i podniesiono wielkość band, wprowadzono dodatkowe spowalniacze lub tzw. stoliki w miejscach wymagających mniejszej prędkości przejazdu. Obok elementów do skakania wprowadzono dodatkową możliwość objazdu dla bardziej ostrożnych rowerzystów - informuje Paweł Futoma.
Prace na trasach zielonych i niebieskich bardzo utrudnia susza, niektóre miejsca pokrywa suchy pył, który uniemożliwia właściwe utwardzenie nawierzchni. Firma wykonująca prace bardzo liczy, że wkrótce będzie padać - nawierzchnia na Rock'n'Rolli jest przygotowana do zagęszczenia, jednakże do właściwego wykonania tej operacji niezbędna jest wilgoć.
Teraz odbierane po wiosennym porządkowaniu są trudniejsze trasy - czerwone i czarne, z naturalną nawierzchnią. Gotowe są - licząca 2 km czerwona trasa Gondola z Szyndzielni na Dębowiec, przepiękny, choć technicznie bardzo trudny Kamieniołom (1,8 km), wiodący przez młodnik, las, łąkę - i oczywiście kamieniołom - oraz łącząca się z Rock'n'Rollą czerwona Sahaira (1,8 km).
Na swoją kolej czekają bardzo wymagająca czarna trasa dla ekspertów – Dziabar, przebiegająca po północnym stoku Szyndzielni, oraz czerwona trasa Dębowiec.
Bardziej zainteresowanych technicznymi danymi na temat nawierzchni tras powinna zadowolić taka informacja: Nawierzchnia na trasach zielonych i niebieskich jest sztucznie wypłaszczana, z gruntu rodzimego bez próchnicy oraz wzmocniona kamienną wysiewką. Nawierzchnia na trasach czerwonych i czarnych jest gruntem rodzimym, z licznymi utrudnieniami w postaci naturalnych przeszkód, takich jak korzenie lub duże kamienie.
Oficjalne otwarcie i udostępnienie rowerzystom górskich tras rowerowych kompleksu Enduro Trails Bielsko-Biała zwyczajowo odbywa się 1 maja. Do tego momentu trasy oficjalnie są zamknięte i trwają prace naprawcze i porządkowe.

mt