Wodór naszą przyszłością 

Na zdjęciu Hubert Maślanka i Krzysztof Knapik z MZK Hubert Maślanka i Krzysztof Knapik podpisują list w imieniu Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej fot. MZK

List intencyjny w sprawie rozwijania transportu publicznego w oparciu o napędy zasilane wodorem podpisały Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej i PKN Orlen.

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej sp. z o.o. łączy siły z PKN Orlen, koncernem paliwowo-energetycznym, który jest największym w Polsce producentem wodoru. Zarząd miejskiej spółki podpisał list intencyjny z PKN ORLEN w sprawie organizacji współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem. 

- Obecnie analizujemy, czy pojazdy zeroemisyjne, które w najbliższych latach pojawią się w naszej flocie, powinny być zasilane bateriami, czy ogniwami wodorowymi. O ile pierwszy wariant jest już dobrze znany i wykorzystywany w komunikacji miejskiej, o tyle wodór to wciąż nowe zagadnienie. Do niedawna szacowano, że zastosowanie go w transporcie publicznym to kwestia najbliższych 20 lat. Obecnie rozwój tego sektora znacząco przyspieszył, dlatego chcemy zaangażować się we współpracę z PKN Orlen, by wspólnie działać na rzecz wykorzystania technologii wodorowej – informuje prezes zarządu MZK w Bielsku-Białej Hubert Maślanka. 

Co najistotniejsze dla bielskiego przewoźnika, podpisany przez obie strony list intencyjny zakłada wymianę informacji i ich wspólne pozyskiwanie w zakresie realizowanych przez spółki – niezależnie od siebie – projektów. Jest też deklaracją chęci współpracy w fazie przygotowawczej planowanych inwestycji, m.in. w kwestii eksploatacji pojazdów zasilanych wodorem, budowy infrastruktury czy logistyki dostaw paliwa wodorowego. Dotyczy również wspólnych działań promocyjnych.
- To czysto biznesowa relacja. Wzajemna pomoc ma przynieść korzyści obu stronom, ale też w żaden sposób nas nie ogranicza – podkreśla Maślanka. 

Obie spółki przymierzają się do jednych z najbardziej innowacyjnych na polskim rynku projektów dotyczących wykorzystania alternatywnych paliw zeroemisyjnych. Orlen inwestuje w budowę dwóch instalacji wytwarzających doczyszczony wodór - tzw. hubów wodorowych, które zaspokoją zapotrzebowanie na wodór. Hub południowy ma powstać w małopolskiej Trzebini. 
Do potencjalnych inwestycji poważnie przygotowuje się także bielski operator, rozważający częściową produkcję wodoru dla własnych potrzeb na terenie zajezdni MZK. Spółka chce oprzeć swoje plany dotyczące zeroemisyjności na partnerstwie. W najbliższym czasie nawiąże także współpracę z Krajową Agencją Poszanowania Energii S.A., która wdraża program wsparcia dla samorządów zainteresowanych wykorzystaniem wodoru w komunikacji miejskiej.

oprac. JacK