Wnioski o umorzenie składek - elektronicznie

Na zdjęciu wnętrze Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, okienka dla petentów, informator multimedialny fot. Paweł Sowa/Wydział Prasowy UMBB

ZUS przyjmuje już wnioski o umorzenie składek należnych za miesiące marzec – maj 2020 r. należnych od przedsiębiorców prowadzących indywidualną działalność gospodarczą (którzy zgłosili do ubezpieczenia nie więcej, niż 10 osób, albo którzy opłacają składki wyłącznie za siebie) oraz duchownych. Ponieważ obecnie brak możliwości złożenia takiego wniosku bezpośrednio w ZUS oraz występują trudności w funkcjonowaniu placówek pocztowych, zalecamy rozważenie złożenia takiego wniosku elektronicznie. Aby to zrobić, konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego (ePUAP) albo kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Instrukcja ułatwiająca przejście tej procedury:

1. aby złożyć wniosek, należy zalogować się do PUE ZUS (adres strony: https://www.zus.pl/portal/logowanie.npi). Jeśli nie posiadają Państwo konta w tym serwisie, należy je założyć,
2. po zalogowaniu się do systemu należy w katalogu usług elektronicznych poszukać wniosku o nazwie RDZ. W załączeniu znajduje się instrukcja przygotowana przez ZUS, wskazująca, w jaki sposób poruszać się w systemie i jak odnaleźć wniosek,
3. wniosek należy wypełnić, wskazując w nim:
a. miesiące, za które wnosimy o umorzenie składek,
b. przychód osiągnięty w pierwszym miesiącu, za który składany jest wniosek (przykładowo – jeśli wnosimy o umorzenie składek za marzec, kwiecień i maj br., wskazujemy przychód za marzec),
c. swoje dane – system zaciąga je automatycznie, należy je jedynie zweryfikować,
4. UWAGA: wniosek należy złożyć jako płatnik składek! (system daje możliwość wyboru takiej opcji na początku jego wypełniania).
5. po wypełnieniu wniosku należy wypełnić formularz dotyczący pomocy publicznej – załącznik do wniosku elektronicznego RDZ (w załączeniu). Po wypełnieniu tego formularza należy dołączyć go do wniosku. ZUS zaleca, aby zapisać go jako plik .pdf i dołączyć w takiej formie. W razie problemów w wypełnieniu tego formularza, pracownicy ZUS służą pomocą,
6. kompletny wniosek z załącznikiem należy podpisać Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. System umożliwia wybór formy, w jakiej ZUS ma odpowiedzieć na wniosek. Zgodnie z ustawą o tarczy, a także dla wygody klientów, zalecany jest wybór formy elektronicznej (tj. komunikatu, który pojawi się w PUE po rozpatrzeniu wniosku).
7. po podpisaniu wniosek jest wysyłany. W zakładce „korespondencja” można pobrać elektroniczne potwierdzenie jego złożenia.

W razie trudności w złożeniu wniosku w takiej formie, na stronie ZUS można zapoznać się z instrukcją dotyczącą całego procesu: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/zwolnienie-z-obowiazku-oplacenia-naleznosci-z-tytulu-skladek-za-marzec-maj-2020-r_/2551396.