Wiercą w Beskidach

logo GDDKiA logo GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Kraków podpisała z firmą Voessing umowę na przeprowadzenie badań geologicznych na przebiegu pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), od Bielska-Białej do Bulowic. Zadaniem wykonawcy będzie też opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę 16,9 km trasy S52. Wartość tych wszystkich prac to prawie 31,3 mln zł.

Potem już tylko budowa

Wykonawca ma niespełna 3 lata na wykonanie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego pierwszego odcinka BDI oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przetarg na budowę GDDKiA planuje ogłosić na końcowym etapie postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID, czyli zgody na realizację inwestycji drogowej.

S52 Bielsko-Biała – Bulowice

Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy woj. śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, czyli miejsca obsługi podróżnych, po jednym w obu kierunkach. Zbudowanych zostanie też 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów.

Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52. To właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem jest największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13.000 aut (w Bulowicach) do niemal 19.000 pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej).

Pozostałe przetargi

Pod koniec maja GDDKiA otrzymała po 13 ofert na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla dwóch odcinków BDI, Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów. Trwa ocena złożonych ofert. Dyrekcja planuje wybranie wykonawców w drugiej połowie lipca. Z końcem kwietnia wybrała wykonawcę prac na części trasy S52 od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. Wpłynęło odwołanie, które zostało uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą. GDDKiA została zobowiązana do ponownej analizy dokumentów i oceny ofert. Ponowny wybór wykonawcy planuje w połowie lipca.

Zakres badań geologicznych

Na całym odcinku BDI dyrekcja planuje wykonanie ponad 6.600 odwiertów i prawie 2.400 sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.

Beskidzka Droga Integracyjna

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. GDDKiA planuje wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków dyrekcja planuje złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

źródło: https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/wiercimy-w-beskidach

oprac. ek

 

mapa
materiały GDDKiA