Rozbudowujemy IST w Bielsku-Białej

Na zdjęciu przystanek fot. Paweł Sowa / Wydział Prasowy UMBB

Ruszył trzeci etap rozbudowy Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej. Z jego funkcjonalności korzystamy na co dzień i nikt w stolicy Podbeskidzia nie wyobraża sobie, aby go nie było. 

Pod koniec 2024 roku Miasto Bielsko-Biała podpisało umowę na realizacji projektu pn. Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej - etap III. Projekt jest dofinansowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet FESL.03.00. Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności. Działanie FESL.03.02-Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT.
Planowana całkowita wartość projektu wynosi 40.543.452,46 zł z czego dofinansowanie EFRR sięga: 23.875.952,66 zł. 
W ramach trzeciego etapu nastąpi rozbudowa funkcjonalna i terytorialna istniejącego Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej, co przyczyni się do usprawnienia ruchu zarówno w segmencie transportu publicznego, jak i indywidualnego. 
Rozbudowane zostaną podsystemy zarządzania ruchem, monitoringu wizyjnego na kolejnych skrzyżowaniach dróg i dynamicznej informacji pasażerskiej. Powstanie system dynamicznej informacji dla kierowców, zawierający m.in. informację parkingowej oraz informacje zmiennej treści. Przewidywana jest również budowa podsystemu informacji meteorologicznych i jakości powietrza oraz budowa brakujących odcinków sieci światłowodowej. 
Warto podkreślić, że inwestycja stanowi kontynuację zrealizowanych wcześniej założeń. Chodzi głównie o zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza oraz zwiększenie konkurencyjności czasowej transportu publicznego i indywidualnego niezmotoryzowanego. 
Jak zapowiadają w Miejskim Zarządzie Dróg, przewidywane efekty kolejnego etapu rozbudowy ITS to: zwiększenie płynności i bezpieczeństwa ruchu w obrębie Bielska-Białej, zwiększenie liczby osób korzystających z transportu publicznego, skrócenie czasu przejazdu komunikacją miejską, poprawa stanu środowiska naturalnego poprzez ograniczenie zanieczyszczeń powietrza z sektora transportowego, poziomu dwutlenku węgla i hałasu; zwiększenie przepustowości dróg miejskich,  szersze wykorzystanie bardziej efektywnego transportu publicznego, redukcja liczby wypadków.

oprac. JacK 
 

Na zdjęciu plakat