
Ten rok obfitował w wiele działań drogowych – oddano do użytku kilka odcinków dróg, w tym ulice Międzyrzecką i Nowohałcnowską, przybyło też kilka parkingów m.in. przy ul. Paderwskiego i ul. Rychlińskiego. Jednak największe utrudnienia powodowały przedsięwzięcia drogowe prowadzone na ulicach Cieszyńskiej, Krakowskiej i Żywieckiej.
O postępie prac przy Cieszyńskiej informowaliśmy niedawno przy okazji wmurowania kamienia węgielnego pod tę inwestycję, dlatego teraz postanowiliśmy zapytać dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg Wojciecha Walusia, jak wygląda praca na tych dwóch pozostałych modernizowanych ulicach.
– Zaangażowanie rzeczowe na ul. Żywieckiej oceniamy na 80 proc. robót, które miały być wykonane. Teraz prace skoncentrowane są w obrębie skrzyżowania ulic Bora Komorowskiego i Łagodnej. To jest ostatnie miejsce, gdzie mamy jeszcze trochę prac ziemnych, konstrukcyjnych. Natomiast na pozostałych odcinkach wykonaliśmy już warstwy bitumiczne i szacujemy, że na koniec roku tylko 40 proc. jezdni ulicy Żywieckiej nie będzie miało gotowej ostatniej warstwy, tzw. ścieralnej. Pozostaną do wykonania też prace porządkowe i wykończeniowe przy chodnikach – informuje dyrektor MZD Wojciech Waluś.
Ostatecznie całość tej inwestycji zostanie zakończona z końcem kwietnia przyszłego roku. – Przede wszystkim chcemy maksymalnie, jak tylko można, zlikwidować utrudnienia na ul. Żywieckiej i doprowadzić do sytuacji, że ruch będzie odbywał się dwukierunkowo na całym modernizowanym odcinku. Jest duża szansa, że to się uda zrealizować – zapowiada Waluś. – Na ul. Krakowskiej mamy sytuację trochę odmienną. Możemy to rozpatrywać w odniesieniu do dwóch odcinków – od granic miasta do węzła z drogą ekspresową i od węzła do centrum. Na odcinku od Kóz lada dzień przywrócimy ruch dwukierunkowy. Tam oczywiście jest jeszcze do ułożenia warstwa ścieralna, ale warunki atmosferyczne nie dają nam szans na jej wykonanie. Chodzi o przygotowanie, w ramach którego musimy podnieść wszystkie studzienki i wyprofilować, a później o asfaltowanie. O tej porze roku nie możemy ryzykować, dlatego bardziej zależy nam na tym, aby tam przywrócić ruch, co będzie związane również z przywróceniem ruchu dwukierunkowego na ul. Polnej i poprawieniem stanu jezdni na niej. Natomiast na odcinku do centrum na znacznej jego części przywrócimy dwukierunkowy ruch. Jednak wykonawcy zależy, aby w dalszym ciągu prowadzić tam prace i dlatego o zmianach w tym rejonie będziemy informować na bieżąco – mówi dyrektor MZD.
Dużo emocji w mediach wzbudziły informacje o złym stanie technicznym wiaduktu znajdującego się w ciągu ul. Kwiatkowskiego. Konieczna jest naprawa tego wiaduktu, jednak taka inwestycja wymaga wielu przygotowań, projektów, uzgodnień i oczywiście środków. Miejski Zarząd Dróg postanowił maksymalnie oszczędzać ten obiekt drogowy, aby zyskać czas na przygotowanie inwestycji.
W związku z ekspertyzą techniczną wiaduktu i jego nośności MZD wprowadził tymczasową organizację ruchu polegającą na ograniczeniu tonażu pojazdów na odcinku ul. Kwiatkowskiego – od ul. Grażyńskiego do skrzyżowania ulic Warszawskiej, Kwiatkowskiego i Sarni Stok. Objazd dla samochodów powyżej 30 ton poprowadzony został ulicami Węglową, Katowicką, Chochołowską, Konwojową i Grażyńskiego.
JacK