
5 grudnia 2024 r. weszła w życie nowa ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej. Jej zapisy nakładają na właścicieli, użytkowników wieczystych lub zarządców określonych budynków nowy obowiązek. Muszą go spełnić do 31 marca 2025 r.
Chodzi o zgłoszenie do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta budowli, które przed dniem wejścia w życie ustawy pełniły funkcję budowli ochronnych, w szczególności stanowiły schron albo ukrycie.
W naszym mieście o istnieniu schronu trzeba zawiadomić Urząd Miejski w Bielsku-Białej. Informację taką trzeba przekazać do Wydziału Zarządzania Kryzysowego UMBB - osobiście, pisemnie lub elektronicznie na adres e-mail: obrona@um.bielsko-biala.pl.
W zawiadomieniu należy wskazać adres nieruchomości lub numer działki, na której zlokalizowana jest budowla ochronna, podać tytuł prawny lub informację o sprawowaniu zarządu nad obiektem oraz informacje umożliwiające kontakt.
Przypomnijmy - ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej określa m.in. zadania ochrony ludności w czasie pokoju i w czasie wojny; organy i podmioty realizujące zadania ochrony ludności; zasady planowania ochrony ludności i obrony cywilnej; zasady funkcjonowania systemu wykrywania zagrożeń oraz ostrzegania, powiadamiania i alarmowania o zagrożeniach; zasady użytkowania i ewidencjonowania obiektów zbiorowej ochrony, zasady funkcjonowania i organizację obrony cywilnej oraz sposób powoływania personelu do obrony cywilnej.
W dokumencie wskazano m.in. definicję dotychczasowej budowli ochronnej oraz podstawowe i szczegółowe kryteria uznawania obiektów budowlanych za budowlę ochronną.
oprac. JacK