
Interesująco przedstawia się program nowego cyklu koncertowego Offbeat Organ, stworzonego w Bielskim Centrum Kultury im Marii Koterbskiej. Ta nowa propozycja w niekonwencjonalny sposób prezentuje możliwości klasycznych organów piszczałkowych, które posiada BCK. 9 kwietnia usłyszymy znane motywy z filmów przygodowych zaaranżowane na organy. Atrakcją wieczoru będzie możliwość zobaczenia organów od środka, poznania ich budowy, zasad działania i tajemnic brzmienia.
Posiadając tak niezwykły instrument jak organy piszczałkowe, Bielskie Centrum kultury im. Marii Koterbskiej postanowiło zaprezentować całe spektrum możliwości brzmieniowych tego instrumentu. .
- W ramach nowego cyklu organy przekroczą granice klasyki, ukazując swoją wszechstronność i nieograniczony potencjał w nowoczesnym świecie muzyki. W rękach współczesnych artystów organy stają się platformą do odkrywania nowych horyzontów dźwiękowych, czy w połączeniu z muzyką filmową, ambientową; czy jako solowy bohater – zapowiadają organizatorzy Offbeat Organ, którzy do współpracy przy tworzeniu cyklu zaprosili znakomitego organistę, bielszczanina Wacław Golonka, absolwenta Akademii Muzycznej w Krakowie –obecnie jako profesor prowadzi w tej uczelni klasę organów - oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu, instrumentalistę o światowej renomie, prowadzącego ożywioną działalność koncertową. Jego bogate doświadczenie i pasja do łączenia tradycji z nowoczesnością nadają ton koncertom, które zabierają publiczność w podróż do świata nowoczesnych interpretacji muzyki organowej.
Właśnie dyrektor artystyczny Offbeat Organ Wacław Golonka wystąpi w najbliższym koncercie z tego cyklu. Wydarzenie poświęcone będzie muzyce filmowej zaaranżowanej na organy piszczałkowe. W programie znajdą się utwory nawiązujące do motywu drogi i przygody, a wśród m.in. fragmenty z filmów: Indiana Jones, Gwiezdne wojny, Misja, 1942, kompozycje Krzysztofa Komedy czy melodie kultowych polskich seriali, jak Noce i dnie, a także kreskówek bielskie Studia Filmów Rysunkowych o Bolku i Lolku. Na finał zabrzmi monumentalne działo muzyki klasycznej - Toccata i Fuga d-moll Jana Sebastiana Bacha.
Podczas tego koncertu, który rozpocznie się w środę 9 kwietnia o godz. 18.00 w BCK, organizatorzy Offbeat Organ przygotowują dla publiczności niecodzienną niespodziankę - możliwość przyjrzenia się budowie organów, poznania ich rozmaitych piszczałek oraz zasad działania instrumentu. Będzie to niepowtarzalna okazja, by zajrzeć do wnętrza organów i zrozumieć, jak tak to monumentalne urządzenie stroi się i przygotowuje do koncertu.
Kwietniowy koncert to już czwarte spotkanie z cykli Offbeat Organ. Podczas pierwszego inaugurującego nowe przedsięwzięcie BCK 15 stycznia klasyczne brzmienie organów połączono z nowoczesnymi, świeżymi dźwiękami instrumentów perkusyjnych, jak cajon czy hang. Z Wacławem Golonką wystąpili na scenie BCK grająca na hangu Karolina Zielińska, klarnecista Wojciech Kwiatek i perkusista Maciej Hałoń.
Drugi koncert Offbeat Organ 12 lutego wypełnił program Katta Vox Organi. Za organami BCK zasiadła Katta – czeska artystka wymykająca się utartym schematom światowej organistyki, kompozytorka utworów organowych solowych i z orkiestrą. Tworzy pieśni zainspirowane muzyką dawną, które sama wykonuje swoim wyjątkowym głosem, nasyconym niezwykłą ekspresją. Jej muzyka oparta na połączenia odmiennych tradycji łatwo zdobywa słuchaczy spoza tradycyjnej muzyki klasycznej. Katta występuje z awangardowymi artystami, jak amerykański organista Cameron Carpenter czy wokalistka Björk.
Znacznie szerszy aparat wykonawczy miał koncert Offbeat Organ 12 marca. Wystąpili wtedy Bielska Orkiestra Kameralna prowadzona przez niemieckiego dyrygenta i organistę Johannesa Skudlika, czeska pianistka Jitka Čechová i organista Wacław Golonka. W trakcie koncertu można było usłyszeć wirtuozowski Koncert na fortepian, trąbkę i orkiestrę smyczkową op. 35. Dmitra Szostakowicza a także najważniejsze i najbardziej znane utwory na organy z orkiestrą takie jak Koncert organowy g-moll op. 36 Francisa Poulenca i Symfonia organowa d-moll op. 42 Feliksa Aleksandra Guilmanta.
W najbliższym koncercie 9 kwietnia czeka nas spotkanie z muzyką filmową, a BCK 14 maja pokaże pierwszą ekranizację filmu opartego na powieści Gastona Leroux Upiór w operze. Historia opowiada o Eryku, kompozytorze o zdeformowanej twarzy, żyjącym w piwnicach paryskiej opery, którego łączy dziwna i tajemnicza relacja z młodą solistką o imieniu Christine. Ekranizacja miała miejsce dokładnie 100 lat temu, w 1925 roku. Był to czas kina niemego, dlatego dialogi między bohaterami są wyświetlane w formie napisów na dolnej części ekranu. Muzykę do filmu wykonywał specyficznie brzmiący instrument - organy kinowe. Nie inaczej będzie w trakcie tego wieczoru, wystąpi znakomity instrumentalista specjalizujący się w grze na organach kinowych Donald MacKenzie. Artysta rezyduje w jednym z najsłynniejszych londyńskich kin, kinie Odeon. Oprócz tego prowadzi intensywną działalność, grając koncerty oraz towarzysząc muzyką niemym filmom. Muzyka wykonywana przez organistę pochodzi częściowo z oper i operetek najbardziej popularnych kompozytorów tego gatunku muzycznego z XIX i XX wieku. Organista jest też improwizatorem, zręcznie naśladuje i podkreśla charakter filmów, do których gra. Jego występy docenia wielu krytyków muzycznych oraz entuzjastycznie przyjmująca go publiczność.
wag


