Muzyka świątyń

Na zdjęciu Kroke Kroke, fot. Jacek Dyląg

Nastał kwiecień, więc niezmiennie – od 23 lat – Bielskie Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej zaprasza swoją publiczność na spotkanie z muzyką ze sfery sacrum. 22-25 kwietnia odbywać się będą koncerty 24. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu Sacrum in Musica.

Ten ekumeniczny festiwal prezentuje bogactwo muzyki sakralnej różnych religii, odmiennych kręgów kulturowych. Rozpoczyna się tuż po Świętach Wielkanocnych 22 kwietnia. O godz. 18.00 w koncercie inaugurującym festiwal w kościele Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka usłyszymy monumentalne dzieło The Holy Spirit Mass - Mszę Ducha Świętego autorstwa uznanego norweskiego kompozytora Kima André Arnesena,

The Holy Spirit Mass została skomponowana w 2017 roku na 500-lecie Reformacji. Jej prawykonanie odbyło się w Bazylice Narodowego Sanktuarium Niepokalanego Poczęcia w Waszyngtonie, a polska premiera miała miejsce w 2023 roku w Bielsku-Białej z okazji jubileuszu 30-lecia Bielskiego Chóru Kameralnego. Ponowny wykonanie tej kompozycji podczas festiwalu będzie niezwykłą okazją, by usłyszeć inspirujące połączenie norweskiej tradycji muzycznej z chorałowym dziedzictwem chóralnym w wykonaniu znakomitych artystów. Mszę wykonają Bielski Chór Kameralny, Bielska Orkiestra Kameralna oraz Kwintet Wokalny Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny pod dyrekcją norweskiego dyrygenta Ragnara Rasmussena, muzyka związanego z kompozytorem Kimem André Arnesen (jego zobowiązania nie pozwolą na wizytę w Bielsku-Białej w tym czasie).

Chór do występu przygotowuje prowadząca BChK Beata Borowska, a orkiestrę jej kierownik artystyczny Mateusz Walach. Specjalnie na inaugurację festiwalu zaplanowano efektowne wizualizacje autorstwa Jakuba Chojnackiego (ONDE studio).

Tradycją bielskiego festiwalu sakralnego są nastrojowe koncerty prezentujące muzykę Kościoła wschodniego w ewangelickiej świątyni na placu Marcina Lutra. 23 kwietnia o godz. 18.00 w kościele Zbawiciela zabrzmi muzyka cerkiewna w wykonaniu Chóru Filharmoników Katowickich - złożonego z artystów Chóru Filharmonii Śląskiej - kierowanego przez wybitnego dyrygenta Jarosława Wolanina. Z chórem wystąpi wiolonczelistka Paulina Grondys. W programie koncertu znajdą się m.in. utwory: Prijdite pokłonimsja Romualda Twardowskiego (z Liturgii św. Jana Złotoustego), Tebe pojem Dobri Hristova, Tatăl nostru Antona Panna (Ojcze nasz w języku rumuńskim), fragmenty Vigil Einojuhaniego Rautavaary, Svyati Johna Tavenera z partią wiolonczeli, Bogorodice Djevo Arvo Pärta czy współczesne kompozycje polskich i ukraińskich twórców (Adriana Robaka i Hanny Khazovej).

Spotkanie z muzyką żydowską zaplanowano w niezwykłym miejscu - Sali Ceremonii cmentarza żydowskiego przy ul. Cieszyńskiej 92. 24 kwietnia dwukrotnie – o godz. 17.00 i 19.30 – grać tam będzie krakowski zespół Kroke. Jego nazwa w języku jidysz oznacza zresztą Kraków. To trio przyjaciół, absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej, którzy 30 lat temu rozpoczynali od twórczości klezmerskiej. Dziś zespół posiada status niekwestionowanej gwiazdy world music, poszukuje inspiracji w wielu kulturach i stylach – od muzyki etnicznej po jazz i różne eksperymenty współczesne.

Warto przypomnieć, że trio Kroke występowało m.in. na zaproszenie Stevena Spielberga podczas uroczystości Survivors Reunion w Jerozolimie, a także na licznych festiwalach w Wielkiej Brytanii (m.in. WOMAD). Muzycy współpracowali z tak uznanymi artystami, jak: Nigel Kennedy, Anna Maria Jopek, Tomasz Stańko czy orkiestry filharmoniczne z całego świata. Ich energetyczne aranżacje, oparte na motywach klezmerskich i bogato zdobione improwizacjami, przenoszą słuchaczy w wyjątkowy klimat wielokulturowej tradycji żydowskiej.

Na finał Bielskie Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej przygotowuje w swojej siedzibie 25 kwietnia o godz. 18.00 koncert muzyki gospel. Na chwałę Najwyższego śpiewać będzie The London Adventist Chorale pod dyrekcją Kena Burtona. Ten chór mieszany założony został w 1981 roku w Wielkiej Brytanii. Łączy promocję muzyki sakralnej z działalnością społeczną. Artyści występują w szpitalach, więzieniach, schroniskach, ale i na najbardziej prestiżowych scenach Europy. Zespół śpiewał przed prezydentami, monarchami, premierami, a także dla osób w kryzysie bezdomności oraz w wielu przestrzeniach nietypowych dla muzyki chóralnej. Dyrektorem muzycznym The London Adventist Chorale jest Ken Burton – światowej sławy dyrygent, kompozytor i wykonawca, który regularnie występuje w brytyjskich mediach, współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, prowadzi kilka chórów gospel i realizuje projekty muzyczne dla światowej kinematografii.

W Bielsku-Białej chór wykona repertuar ukazujący różnorodność chóralnej muzyki chrześcijańskiej oraz potęgę gospel – stylu łączącego entuzjazm wiary i wyjątkowy kunszt wokalny.

24. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu Sacrum in Musica towarzyszy pokazywana od marca do 25 kwietnia wystawa Namalować katolicyzm od nowa: Nawiedzenie. Ekspozycja prezentuje prace współczesnych artystów, szukających nowych form wyrazu dla tematyki religijnej i symboliki chrześcijańskiej.

Tegoroczny festiwal odbywa się pod honorowym patronatem prezydenta Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski, ordynariusza diecezji bielsko-żywieckiej Kościoła rzymskokatolickiego ks. bp. Romana Pindla, zwierzchnika diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego ks. bp. Adriana Korczago i przewodniczącej Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Bielsku-Białej Doroty Wiewióry.

wag

 

 

 

Na zdjęciu Chór Filharmoników Katowickich
Chór Filharmoników Katowickich

 

Na zdjęciu London Adventist Chorale
London Adventist Chorale Photo. Chandelier

 

Na zdjęciu plakat imprezy