Krok do centrum przesiadkowego

Na zdjęciu sygnotariusze porozumienia fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Dokumenty regulujące współpracę przy zagospodarowaniu kolejowych gruntów podpisali 13 marca przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych S.A., Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz samorządu Bielska-Białej. Dzięki temu przy stacji Bielsko-Biała Główna powstaną m.in. centrum przesiadkowe integrujące środki transportu, nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym i zaplecza techniczne oraz inwestycje o charakterze komercyjnym.

W wydarzeniu wzięli udział sygnatariusze porozumienia oraz wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.

Inwestycje planowane przez kolejarzy i samorządowców całkowicie zmienią oblicze terenów wokół zabytkowego dworca kolejowego i stacji Bielsko-Biała Główna. Planami objęte są tereny o powierzchni około 9,5 ha, które zostaną na nowo zagospodarowane i będą pełniły nowe funkcje, dzięki czemu po wielu latach będzie możliwe optymalne wykorzystanie ich potencjału i poprawienie estetyki tej części miasta. Kluczowym dokumentem regulującym współpracę jest trójstronne porozumienie zawarte przez PKP S.A., PLK S.A. i miasto dotyczące zagospodarowania terenów w obrębie stacji Bielsko-Biała Główna, w ramach którego planowane są:
- budowa przez samorząd Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego;
- przeniesienie obiektów infrastruktury PLK S.A. w nowe miejsce;
- zagwarantowanie miejsca pod budowę Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, które będzie realizowane w ramach innego zadania inwestycyjnego PLK S.A.;
- realizacja projektu komercyjnego PKP S.A.

Poza porozumieniem podpisana została (przez PKP S.A. i samorząd) również umowa dzierżawy terenu wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania gruntami na cele budowlane, co umożliwi miastu staranie się o środki z funduszy krajowych i europejskich na realizację inwestycji.

Obecnie po zachodniej stronie stacji znajduje się zabytkowy budynek dworca, a po stronie wschodniej teren w dużej części niezagospodarowany, częściowo zajęty przez infrastrukturę kolejową. Docelowo obszar po stronie zachodniej zostanie uporządkowany i zyska nową, spójną estetycznie architekturę, natomiast po stronie wschodniej wybudowane zostaną miejskie Zintegrowane Centrum Przesiadkowe i nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym (budowa centrum sterowania ruchem jest poza zakresem inwestycji miejskiej). Część tego terenu będzie zagospodarowana na cele komercyjne. Cały zaaranżowany na nowo obszar będzie także lepiej skomunikowany z innymi częściami miasta – powstaną nowe drogi dojazdowe oraz ciągi piesze i rowerowe.

– Kolej od początku swojego istnienia bardzo intensywnie wpływała na procesy miastotwórcze, wpływa na nie również i dziś. Uważamy jednak, że nie powinna funkcjonować obok, niezależnie, tylko w maksymalnym stopniu wpisywać się tkankę miejską. Takie podejście wymaga jednak ścisłej współpracy wszystkich podmiotów zarządzających kolejowymi nieruchomościami i sąsiadującymi z nimi terenami. Zawarte dziś porozumienie oraz inne dokumenty, jakie podpisaliśmy z naszymi partnerami, to doskonały przykład, że taka współpraca jest możliwa i otwiera nowe perspektywy, które kiedyś – nawet jeśli istniały – wydawały się mało realne. Dziękuję wszystkim stronom zaangażowanym w to przedsięwzięcie – mówił członek zarządu PKP S.A Andrzej Bułczyński.

Budowa miejskiego centrum przesiadkowego i realizacja projektu komercyjnego PKP S.A. zostaną poprzedzone przeniesieniem zaplecza PLK S.A. w nowe miejsce, a zadanie to zostanie sfinansowane przez samorząd (przy udziale środków zewnętrznych z Polskiego Ładu). Szacunkowa wartość prac z tym związanych wyniesie około 80 mln zł brutto. W ramach tej części inwestycji powstanie nowy budynek administracyjny, przebudowane zostaną budynki warsztatowe, diagnostyki i hali wagonowej, wybudowane zostaną także nowe drogi wewnętrzne, place ładunkowe, maszt GSM-R. Dodatkowo przebudowane zostaną - układ torowy tej części stacji i urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz zlikwidowane zostaną obiekty kolidujące z nowymi inwestycjami.

– Wsparcie miasta w działaniach na rzecz budowy Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego potraktowaliśmy priorytetowo. Kibicujemy tej inwestycji od dawna i doceniamy jej niezwykle korzystny wpływ na integrację transportu zbiorowego i komfort pasażerów w Bielsku-Białej i regionie – przekazał członek zarządu, dyrektor ds. strategii i rozwoju PLK S.A. Maciej Kaczorek.

Dzisiejsze wydarzenie można śmiało określić mianem wiekopomnego i historycznego dla miasta.

- Przekazanie terenu oznacza, że w przyszłości całkowicie zmieni się komunikacyjne oblicze Bielska-Białej. Po pierwsze, w tym miejscu planujemy budowę nowoczesnego centrum przesiadkowego stanowiącego doskonałe połączenie już istniejących dworców – kolejowego i autobusowego. Niezwykle istotnym efektem przyszłej infrastruktury będzie także usprawnienie połączeń z drogami S1 i S52. Lokalny, miejski transport samochodowy ułatwić ma dodatkowo budowa nowego łącznika – ulicy Nowopiekarskiej. Rozwiązanie to będzie pełnić funkcję północnej, śródmiejskiej obwodnicy miasta poprzez połączenie ulic Krakowskiej z Warszawską na bazie istniejącej ulicy Piekarskiej. Bez wątpienia z możliwości inwestycyjnych, jakie w tym momencie będzie miał samorząd miasta, skorzystają mieszkańcy całego subregionu południowego województwa śląskiego (Aglomeracja Beskidzka) oraz turyści odwiedzający Beskidy. Należy także zwrócić uwagę na fakt, że świetnie zorganizowany transport – zarówno kolejowy, jak i samochodowy, w tym publiczny miejski (Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej) czy regionalny (Komunikacja Beskidzka) – będą stanowiły o dynamicznym rozwoju miasta – podkreślał prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski.

Ważnym elementem planowanych inwestycji będzie szacowana na około 365 mln zł brutto budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Przygotowanie terenu obejmie rozbiórkę zbędnej infrastruktury kolejowej i innych obiektów. Zaplanowano m.in. budowę zadaszonej kładki pieszo-rowerowej nad torami i pochylni ułatwiającej dostanie się na nią, schodów ruchomych oraz wind prowadzących na perony oraz wschodnią i zachodnią stronę dworca kolejowego, a także wyposażonego w proekologiczne rozwiązania (zielony dach, system zarządzania Building Management System, pompy ciepła) budynku do obsługi podróżnych korzystających z autobusów. Na nowo zaaranżowany zostanie plac przed budynkiem dworca kolejowego – powstaną liczne zieleńce i mała architektura, m.in. ławki i latarnie.

W ramach budowy centrum przebudowany zostanie także układ drogowy. Powstaną ronda, postój taksówek, parking kiss&ride, zadaszone miejsca postojowe dla rowerów, nowe ciągi piesze i rowerowe, zatoki dla autobusów, wiaty i stacja ładowania autobusów elektrycznych.

Centrum przesiadkowe zostanie wyposażone także w urządzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (informacje o rozkładzie jazdy) oraz inteligentnego systemu transportowego, który wspomaga zarządzenie płynnością ruchu drogowego. Zostaną zamontowane także urządzenia odnawialnych źródeł energii.

źródło: Polskie Koleje Państwowe S.A.

oprac. ek

 

Na zdjęciu podpisanie porozumienia
fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.