Przebudowa odcinka ul. Partyzantów od skrzyżowania z al. gen. Władysława Andersa do skrzyżowania z ul. Leszczyńską dobiegła końca, gotowa jest też droga rowerowa wzdłuż ul. Partyzantów. Od 20 grudnia kierowcy znów mogą korzystać z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, a rowerzyści - z drogi dla rowerów i śluz rowerowych.
Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Partyzantów była jedną z większych inwestycji w mieście zakończonych w 2024 roku. Jak informuje Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej, jej celem była poprawa warunków dla niechronionych uczestników ruchu drogowego, takich jak rowerzyści i piesi.
Prace prowadzone od grudnia ub.r. do teraz objęły kompleksową modernizację infrastruktury, w tym przebudowę dwóch strategicznych skrzyżowań – z ulicami Karpacką oraz Leszczyńską. W ramach inwestycji, która kosztowała 9,10 mln brutto, wymieniono całą infrastrukturę podziemną oraz zainstalowano nowoczesne oświetlenie, co znacząco podniosło standard bezpieczeństwa i komfortu wszystkich użytkowników drogi.
Nowe połączenie drogi dla rowerów z ul. Karpacką zapewnia przejazd dla rowerów wyposażony w specjalną sygnalizację świetlną i – uwaga - nowe w naszym mieście rozwiązanie w postaci śluz dla rowerów.
Ze względu na to, że rozwiązanie jest w Bielsku-Białej nowe, pełnomocnik prezydenta miasta do spraw ruchu rowerowego Bronisław Szafarczyk przygotował informację wyjaśniającą działanie śluz:
Wg prawa o ruchu drogowym, śluza rowerowa to część jezdni na wlocie skrzyżowania, na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu, przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona odpowiednim znakami drogowymi. Mówiąc prościej – śluza jest odpowiednio oznaczoną (najczęściej pomalowaną na czerwono) przestrzenią jezdni, na której mogą się zatrzymywać rowerzyści oczekujący na sygnał zielony dla swojego kierunku jazdy, aby bezpiecznie pokonać skrzyżowanie. Kierowcy samochodów, też czekający na zielone światło, powinni zatrzymywać swoje pojazdy przed śluzą i umożliwić dojazd do niej rowerzystom, a następnie pozwolić im przejeżdżać przez skrzyżowanie przed pozostałymi pojazdami. Rozwiązanie takie zapewnia odpowiedni kontakt wzrokowy pomiędzy rowerzystami i innymi uczestnikami ruchu, co zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa ruchu.
Jak będziemy korzystać ze śluz rowerowych u nas?
Aby dostać się z ul. Karpackiej na drogę dla rowerów położoną po wschodniej stronie ul. Partyzantów, zatrzymamy się na ul. Karpackiej w śluzie przed sygnalizatorem – tak, żeby kierowcy nas widzieli. Samochody powinny zatrzymywać się przed śluzą, a rowerzyści mogą je omijać, by zająć miejsce w śluzie. Po wyświetleniu sygnału zielonego, przejedziemy przez skrzyżowanie przed samochodami (w poprzek ul. Partyzantów) na ścieżkę rowerową – tak jak pokazują namalowane strzałki (tzw. sierżanty rowerowe). Pojazdy na obydwu wlotach ul. Partyzantów będą miały wówczas sygnał czerwony.
Trochę bardziej skomplikowany będzie przejazd z drogi dla rowerów na ul. Karpacką. W poprzek ul. Partyzantów przejedziemy po przejeździe dla rowerów (podczas sygnału zielonego), po czym ustawimy się w śluzie wyznaczonej na pasie ruchu do skrętu w prawo i poczekamy na sygnał zielony dla rowerzystów, który ma być wyświetlony na dodatkowym dla nich sygnalizatorze. Po wyświetleniu tego sygnału ruszymy i skręcimy w ul. Karpacką - przed innymi pojazdami także skręcającymi w tę ulicę.
Wszyscy musimy nauczyć się korzystania z tego rozwiązania. Zarówno rowerzyści, jak i kierowcy samochodów, którzy powinni zrozumieć, że to rozwiązanie ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu rowerowego w mieście.
Pamiętać należy o kilku zasadach związanych ze śluzami:
- Rowerzysta to pełnoprawny uczestnik ruchu.
- Rowerzysta ma prawo do wyprzedzania samochodów powoli jadących, lub ich omijania – po prawej stronie.
- Śluza działa tylko w sytuacji, gdy na sygnalizatorze wyświetlany jest sygnał czerwony.
- W śluzie rowerzyści mogą zatrzymywać się jeden obok drugiego.
- Po zmianie światła na zielone, rowerzyści muszą opuścić śluzę rowerową.
- Kierowcy samochodów muszą rowerzystom pozwolić bezpiecznie wjechać na skrzyżowanie, opuścić je i kontynuować jazdę w wybranym przez nich kierunku.
JacK