Jak nazwać mural Oteckiego

Artysta w zwyżce w trakcie pracy nad muralem Artysta w trakcie pracy, fot. Krzysztof Morcinek / Galeria Bielska BWA

Jeszcze do 12 września można zgłaszać propozycje tytułu dla muralu Wojciecha Kołacza Oteckiego na ścianie budynku przy placu Ratuszowym 7. Artysta namalował go z okazji jubileuszu 70-lecia połączenia Bielska i Białej.

Konkurs odbywa się poprzez profile Galerii Bielskiej BWA w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram). Pomysły na tytuł muralu można również wysyłać na maila: info@galeriabielska.pl. Wybraną nazwę oraz nazwisko zwycięzcy konkursu galeria ogłosi do 13 września br. W jury konkursu zasiądą artysta oraz przedstawiciele galerii. Autor najcelniejszego tytułu otrzyma w nagrodę koszulkę z reprodukcją obrazu z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA oraz wydawnictwa o sztuce.

Na ścianie kamienicy przy placu Ratuszowym 7 Otecki stworzył dzieło odwołujące się do miejskiej symboliki. Inspiracji dostarczyło m.in. sgraffito Władysława Szostaka z lat 60. XX w. na ścianie Teatru Lalek Banialuka, stare pocztówki z miasta, lokalna sztuka ludowa oraz otaczająca kolorystyka.

- Główny motyw muralu to trzy postaci. Środkowa personifikuje rzekę Białą, po bokach symbolicznie ukazałem oba miasta. Układ kompozycyjny postaci sugeruje most. (...) Chciałbym, aby mural przypominał o pokonywaniu barier międzyludzkich, celebrował jedność i przypominał, że nad więziami trzeba nieustannie pracować – tłumaczy swoje artystyczne założenia artysta.

Wojciech Kołacz Otecki na co dzień zajmuje się grafiką warsztatową i ilustracją. Od końca lat 90. ingeruje swoimi działaniami w przestrzeń miejską. Maluje murale, umieszcza w przestrzeni prace papierowe, przykleja niewielkie rzeźby. Wszystkie te działania są sposobem subtelnego wpisywania się w chaotyczną tkankę miasta. Jego dzieła – miejskie opowieści, stanowią swoistą reinterpretację ludowych podań, mitów i baśni o charakterze ponadczasowym. Artysta jest absolwentem grafiki na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego murale można podziwiać w Polsce i wielu innych krajach na świecie, znalazły się one m.in. w kolekcji Albright Knox w Stanach Zjednoczonych, czy Blind Walls Gallery w Bredzie (Holandia).

Mural został zrealizowany w projekcie oBBraz miasta #7 organizowanym przez Galerię Bielską BWA i Fundację Galerii Bielskiej.
Kuratorka projektu: Justyna Weronika Łabądź.
Sponsorem muralu jest Castorama Bielsko-Biała. Partnerem w wykonaniu muralu – firma Movincar Polska Sp. z o.o.

Widok muralu
Widok na mural, fot. Wojciech Kołacz

r