Inspiracje z kolekcji

Na zdjęciu kuratorka i goście wernisażu w BWA fot. Krzysztof Morcinek / Galeria Bielska BWA

Od 13 stycznia w górnej sali Galerii Bielskiej BWA można oglądać wystawę Stany przejściowe. To autorski wybór prac z Kolekcji Sztuki BWA, dokonany przez Adę Piekarską. Kryterium tego wyboru stanowi właśnie przejściowość – w wielu tego pojęcia znaczeniach.

Wystawa Stany przejściowe jest okazją do przyjrzenia się wybranym momentom granicznym, praktykom rytualnym, chwilom przekroczeń. (…) Rytualny czas przemiany odsłania obszary życia objęte tabu - wyjaśnia kuratorska notka na stronie https://galeriabielska.pl/wystawa/stany-przejsciowe-wystawa-z-kolekcji-sztuki-galerii-bielskiej-bwa.

- Zanurzenie się w kolekcji było przygodą – mówiła kuratorka Ada Piekarska podczas wernisażu Stanów przejściowych. – Część prac znałam wcześniej, z ostatnich edycji Bielskiej Jesieni, ale znalazłam wiele rzeczy dla mnie nowych, bardzo interesujących. 

Ada Piekarska na tle wystawy
fot. Krzysztof Morcinek / Galeria Bielska BWA

Kuratorka spędziła z kolekcją – bogatą, lecz zgromadzoną w niewielkiej przestrzeni – prawie miesiąc. Wyborem objęła prace z okresu ok. 50 lat. Większość z nich to dzieła malarskie, ale są też rzeźba, zapis filmowy i instalacja. 

Na przykład część pracy Jerzego Beresia pt. Dokumenty rzeczowe z akcji Msza Romantyczna, powstałej w roku 1978, a zrekonstruowanej 27 lat później. W trakcie pierwszego, niedługiego oprowadzania kuratorskiego po wystawie, Ada Piekarska, odnosząc się do fragmentu tego dzieła, kierowała wyobraźnię widzów w stronę jego potencjalnych znaczeń wiążących się z tytułowymi stanami przejścia. 
Skonstruowany z drewnianych bali ołtarz ofiarny kojarzy się na pierwszy rzut oka z religią słowiańską. Płonął na nim ogień, z czasem doprowadzając do rozgrzewania się zawieszonego pod spodem gongu. Gong wydawał dźwięk, który symbolizował przebudzenie. Czy tylko religijne? 
- Być może był to gest przewidujący określone konsekwencje w wymiarze politycznym – przemiany roku 1980 – zastanawiała się kuratorka.

- Nie bez powodu ruchy ekologiczne są utożsamiane w pewnym zagrożeniem dla tradycji konserwatywnej – zmiana cyklów przyrody odzwierciedla możliwość zmiany struktury społecznej, podważania zastanych układów – mówiła przy dużej fotografii Krzysztofa Maniaka pt. Pień. To fragment zapisu długotrwałych działań artysty wobec ściętego pnia (K. Maniak uprawia land art, czyli sztukę ziemi).

Pierwsze oprowadzanie kuratorskie dostarczyło interesującego materiału do przemyśleń nie tylko gościom BWA, ale też samej kuratorce – przyznała, że przyszło jej do głowy wiele nowych tropów interpretacyjnych. 
Kolejne oprowadzanie kuratorskie po Stanach przejściowych już dziś, 19 stycznia, o godz. 17.00.

Autorzy prezentowanych na wystawie prac to – w kolejności alfabetycznej -  Paweł Baśnik, Jerzy Bereś, Urszula Broll, Bartosz Czarnecki, Martyna Czech, Michał Gątarek, Ryszard Górecki, Veronika Hapchenko, Maja Janczar, Ewa Juszkiewicz, Kijewski/Kocur, Bartosz Kokosiński, Adam Kozicki, Nikita Krzyżanowska, Wojciech Kubiak i Lidia Krawczyk, Przemysław Kwiek, Natalia LL, Krzysztof Maniak, Tadeusz Moskała, Teresa Murak, Paweł Olszewski, Bartek Otocki, Karol Palczak, Maria Pinińska-Bereś, Cyryl Polaczek, Marek Rogulski, Wilhelm Sasnal, Mikołaj Sobczak, Radek Szlęzak, Teresa Sztwiertnia, Stach Szumski, Jerzy Truszkowski, Janina Wiciejewska-Pochopień i Czesław Wieczorek.

Więcej na temat Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA można przeczytać tutaj: http://kolekcja.galeriabielska.pl/pl/o-nas.

***

Na zdjęciu widok ekspozycji
Część ekspozycji z pracami Jerzego Nowosielskiego, fot. Krzysztof Morcinek / Galeria Bielska BWA
Na zdjęciu ekspozycja projektów Stanisława Niemczyka
Projekty budowli sakralnych Stanisława Niemczyka, fot. Krzysztof Morcinek / Galeria Bielska BWA

W dolnej sali BWA trwa wystawa Spotkanie. Spotykają się na niej projekty malowideł sakralnych Jerzego Nowosielskiego z projektami budowli sakralnych Stanisława Niemczyka. Galeria zaprasza zainteresowanych twórczością tych wybitnych artystów na poświęconą im sesję naukową. Sesja odbędzie się już 21 stycznia, początek o godz. 12.00, w programie wykłady:
Krystyna Czerni: Największe dzieło sakralne Jerzego Nowosielskiego – polichromia kościoła pw. Ducha Świętego w Tychach (to pierwszy z sześciu wykładów zaplanowanych co miesiąc w 2023 roku w Galerii Bielskiej BWA)
Leon Tarasewicz: Wspomnienie o Jerzym Nowosielskim
Robert Wojtecki: Stanisław Niemczyk – ALFABET
Wawrzyniec Jaworski: Wspomnienie o Stanisławie Niemczyku

mt