Bon turystyczny 

Na zdjęciu mężczyzna z dzieckiem na nadmorskiej plaży fot. Pixabay

Pomysłodawcy rozwiązania podkreślają, ze bon turystyczny jest narzędziem, który ma na celu wsparcie finansowe polskich rodzin, osłabionych przez skutki pandemii COVID-19. Dopłata do wypoczynku pośrednio pomoże też osłabionej branży turystycznej.

Co to jest bon turystyczny?
Bon turystyczny to nowa forma wsparcia dla polskich rodzin w sytuacji osłabienia gospodarki przez pandemię COVID-19. Wyniesie jednorazowo 500 zł na każde dziecko do 18. roku życia oraz jedno dodatkowe świadczenie w formie uzupełnienia bonu, w wysokości 500 zł dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Za pomocą bonu będzie można dokonać płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego na terenie kraju.

Jak działa?
Polski bon turystyczny ma formę elektronicznego bonu, ważnego do końca marca 2022 r. Można go wykorzystać do opłacenia m.in. pobytu w hotelu, pensjonacie, gospodarstwie agroturystycznym czy na kolonii lub obozie harcerskim, a także obozie sportowym lub rekreacyjnym.

Dla kogo?
Bon  przeznaczony jest dla rodzin z co najmniej jednym dzieckiem oraz rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi. Przysługuje niezależnie od poziomu dochodów, tak jak w przypadku Programu 500+. Dopłatę do wakacji lub ferii zimowych otrzyma prawie 2,4 mln rodzin. Blisko 80 proc. rodzin, czyli 1,9 mln, ma dwoje lub więcej dzieci, więc otrzyma świadczenie w wysokości 1.000 zł i więcej. W sumie z programu będzie mogło skorzystać ponad 6 mln dzieci.

Gdzie wykorzystam bon?
Bon będzie można wykorzystać w Polsce. Trwają prace nad katalogiem bazy turystycznej, koordynuje je Polska Organizacja Turystyczna: https://www.pot.gov.pl/pl

Jak składać wniosek?
Bon otrzymamy po zarejestrowaniu się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), podobnie jak 500+.
System pozwala na łatwą rejestrację, m.in. za pomocą profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz niektórych systemów bankowości internetowej. Bon zostanie aktywowany w systemie teleinformatycznym po potwierdzeniu poprawności lub aktualizacji danych. Trzeba go będzie okazać podczas rezerwacji pobytu lub najpóźniej przy zakwaterowaniu.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalną całodobową infolinię, która działa pod numerem tel. 22 11 22 111. Działa także specjalny e-mail: bon@zus.pl, za pośrednictwem którego można zadać pytania. Więcej: https://www.gov.pl/web/rozwoj/bonturystyczny

opr. JacK