Alternatywne lekcje WF

Monika Pyrek podczas zajęć z dziećmi Monika Pyrek podczas zajęć z dziećmi (fot. Paweł Sowa/Wydział Prasowy UMBB)

Utytułowana polska lekkoatletka Monika Pyrek pokazuje, jak można w atrakcyjny sposób połączyć nowoczesne technologie i ruch w projekcie Kinder+Sport Alternatywne Lekcje WFu, który realizuje m.in. w Bielsku-Białej.

11 i 12 grudnia w Zespole Szkół Samochodowych i Ogólnokształcących ok. 700 dzieci z bielskich szkół uczestniczyło w tym projekcie realizowanym pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki. W imieniu prezydenta Jarosława Klimaszewskiego spotkanie otworzył zastępca prezydenta Bielska-Białej Adam Ruśniak, który podkreślił, jak ważny jest ruch fizyczny, szczególnie w życiu młodych ludzi.

Podczas każdej lekcji udostępniono dzieciom i młodzieży 10 stanowisk interaktywnych. Były to:

• koszykówka z wykorzystaniem interaktywnego systemu wspomagającego trening rzutowy,

• piłka nożna z systemem mierzącym siłę strzału i wspomagającym celność poprzez wskazywanie właściwego toru lotu piłki,

• rzut piłką ręczną na bramkę z elektronicznym pomiarem siły rzutu,

• rower stacjonarny zintegrowany z systemem Wirtualnej Rzeczywistości,

• stanowisko VR z aplikacjami zmagań sportowych w systemie Wirtualnej Rzeczywistości,

• bieg na 20 metrów z elektronicznym pomiarem czasu,

• test sprawnościowy z wykorzystaniem elektronicznego refleksomierza,

• przeciąganie liny z wykorzystaniem elektronicznego symulatora,

• testy możliwości motorycznych i psychomotorycznych z wykorzystaniem stanowisk interaktywnych,

• mechaniczna ścianka wspinaczkowa z ruchomymi panelami wspinaczkowymi.

– Projekt powstał trzy lata temu. Dzieciaki zbyt długo korzystają z komputerów, wyszliśmy z założenia, że zabranianie im korzystania z nich nie przyniesie dobrego efektu, trzeba po prostu iść za nimi, dlatego powstały te lekcje, podczas których wykorzystujemy ich zainteresowanie wszystkimi nowinkami technologicznymi i łączymy to ze sportem – mówi prowadząca alternatywną lekcję WF Monika Pyrek. – Każda stacja tak jest opracowana, aby łączyć technikę z klasycznym ruchem. Nie ma siedzenia, leżenia, klikania, ale dzieciaki się ruszają. Aby na przykład zmierzyć siłę strzału, dziecko musi kopnąć piłkę; by wygrać na stacji koszykarskiej, trzeba się wykazać celnością. Podobnie na stacji kolarskiej: żeby wygrać wirtualny wyścig, trzeba całkiem nieźle pedałować w realu. Zawsze mówię dzieciakom, że najważniejsze jest połączyć przyjemne z pożytecznym, a tutaj ewidentnie mają frajdę i radość, przy okazji pracują nad kondycją fizyczną – dodaje M. Pyrek.

Podczas zajęć mistrz świata, mistrz Europy oraz mistrz Polski we freestyle football Paweł Skóra popisywał się żonglerką piłką. Projektowi towarzyszą plansze edukacyjne zawierające reprodukcje, grafiki, prezentacje, archiwalne zdjęcia ukazujące bogactwo i różnorodność historii sportu. Młodzi sportowcy robili sobie zdjęcia z mistrzami sportu, brali od nich autografu. Alternatywne Lekcje WFu w Bielsku-Białej były 47. akcją w tym roku, ogółem w tych lekcjach wzięło udział ponad 14 tysięcy dzieci.

JacK